Fren Nedir ?

Fren Nedir?

Fren Nedir?

Sözlükte Fren Nedir?

1) Hareket durumundaki mekanik bir sistemi veya aracı yavaşlatmak, durdurmak veya tespit etmekte kullanılan düzenek.
2)Bu düzeneğin komuta pedalı.

Frenlerin Çalışma Mantığı Nedir?

  Frenleri hareket durumunda bir aracın (hareket) enerjisini, biri hareketsiz, öbürü dönen tekerleğe bağlı iki ayrı organın sürtüşmesi sonucu tutar. Kampanalı fren‘de hareketsiz kesim, iki segmanın üstündeki sürtünme balatalarından oluşur. Baltalar, bir dişlinin etkisiyle hareketsiz bir doğrunun çevresinde dönebilir ve tekerlekle birlikte dönen silindir biçimli bir kampanaya sürtünür. Segmanların, tablasından bağımsız serbest bir eksene takılı olduğu, kendi kendine sıkışan frenler daha kullanışlıdır. Bunlarda, segmanlar birbirine, küçük bir biyel koluyla bağlıdır. ve birinci segman, kendine sıkışırken bu biyele dayanarak, gene kendine sıkışan ikinci segmanı iter. Diskli fren‘de hareketli kesim, tekerleğe bağlı bir disktir. Hareketsiz kesimse, baltalarla donatılmış pistonlu bir etriyeden (üzengi) oluşan bir düzenektir; hidrolik komutla dönen disk sıkıştırılır. Sıkışma diskin yalnız bir yüzünde gerçekleşiyorsa, frenleyici pistonun hareketine karşı denge kurabilmek ve diskin dönme eksenine paralel hareket etmesini sağlamak amacıyla, disk belli bir ara boşluğu bırakılarak yerine takılır. Tersine, sıkışma diskin iki yüzünde de gerçekleşiyorsa, bu düzen kaldırılıp etriye şasiye sıkıca tutturulur.

Diskli ve Kampana Fren Arasındaki Fark Nedir?

  Diskli frenin kampanalı frene oranla birçok üstünlüğü vardır.

   1) Daha iyi soğur.
   2) Balatalardaki aşınma düzenlidir.
   3) Organlarında biçim bozulması olmaz.
   4) Hafiftir ve daha çabuk harekete geçirilir.

Disk ve Kampana Frenleri Arasındaki Farklar

Diskli ve Kampana Frenleri Arasındaki Farklar

  Buna karşılık, fren pedalına daha büyük güçle basmak ister ve ilke olarak, bir servofren kullanılmasını gerektirir. Her iki fren türündede hidrolik komut uygulanır. Pedal üstündeki basıncın aktarıldığı ana silindir, bu basıncı, dört tekerlekteki silindirlere eşit olarak dağıtır. Güvenlik önlemi olarak, ön tekerleklerdeki frenlerin arka frenlerden bağımsızlığını sağlayan çift devreli bir düzen uygulanır. Birinci devrenin arızalanması durumunda basınç, otomatik olarak, devresi sağlam olan tekerleğe aktarılır.

Trenlerde Fren Nedir?

Trenlerde Fren Nedir?

Trenlerde Fren Nedir?

  Demiryolu araçlarında frenleme işi, önemli bir enerji yitimiyle sonuçlanır. Tekerlekle rayın  birbirine değmesiyle gelişen durdurma gücüyse, 0,1‘i geçemeyen bir tutunuşla sınırlanmıştır.  Bu sınır, karayollarında sağlanan ortalama hız azalmasına oranla çok daha düşük bir hız  azalması ve çok daha uzun bir fren mesafesi anlamına gelir. Frenleme gücü çoğunlukla  tekerlek kısnağındaki (veya bazen dingile çakılı) pabuçların sürtünmesiyle oluşur. Çok hızlı  gidilirken harcanması gereken enerji de çok arttığından, bu sistem işlemez; bu yüzden  demiryollarında Focault akımlı frenler veya reostat frenleri kullanılır. Frenlerin  çalışmasına, trenin sürücüsü bir muslukla veya elektirk aygıtlarıyla komuta eder. Bu düzen,  trenin bütün vagonları boyunca uzanan hava borularını boşaltır veya doldurur. Boruların içindeki basınç değişmeleri,  araçlara yerleştirilmiş distribütörleri (dağıtıcı) etkileyerek fren şiddetinin basınca ters orantılı olarak ölçülmesini sağlar.

Frenci Nedir?

1) Tren yolu dönemecinde yol boyundaki frenlere kumanda eden görevli.
2) Bir katarın el frenlerini kullanmakla görevli kişi.

You may also like...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir